Cruella de Nedtur

Cruella Regi: Craig Gillespie, USA, eventyr/komedie, 9 år, 2 timer 14 minutter. Norsk kinopremiere 28. mai.

Av alle Disney-figurer jeg ikke har noe særlig forhold til, er Cruella De Vil den jeg har blitt likeverdig mest skremt og fascinert av. Være seg i tegnet versjon, eller i Glenn Close-utgaven fra 1996. Så da denne forhistorien dukket opp, med favorittene Emma Stone og Emma Thompson i hovedrollene som unge Cruella og hennes nemesis Baronessen, var det bare sånn yeah! her i gården. Å rope yeah! er alltid gøy. Men det viste seg å være litt i overkant. For filmen er dessverre ikke så gøy som jeg håpet på. Eller forventet.

Selvsagt kan det skyldes forventningene. Men jeg henger mer på voice overen. Voice over kan være helt supert. En indre fortelling eller gjenfortelling i hovedpersonens hode, eller en upålitelig tredjepersons observasjoner (eller en upålitelig førsteperson, for den del). En slags muntlig hånd å holde i gjennom historien, eller en stemme å måle og kontrastere visuelle observasjoner mot. Her er det bare overforklarende støy. Altså voice over på sitt verste, slappeste, mest fantasiløse.

Emma Thompson som Baronessen i Disneys live-action filmatisering av Cruella de Villes forhistorie.
Alle foto: Laurie Sparham/Disney Enterprises, Inc. 

Mye kan også henges på humoren. Og nei, jeg var ikke så sur som jeg pleier denne morgenen. Jeg var i godt humør, forventningsfull, og da jeg ved middagsbordet gjenfortalte deler av handlingen, satt gubben og jeg og lo så vi nesten satte fiskesuppen i halsen. For gjenfortalt er det unektelig vittig at Baronessens glefsende dalmatinere blir som smør når vennen til Estelle (pre-Cruella) slår på TV-en og oppdager at de aggressive, kidnappede bikkjene er fotballfans. Om det er Liverpool eller ManU eller Tottenham de holder med, er jeg ute av stand til å erindre, men det er vittig når de sitter tett sammen med Horace (Estelle/Cruellas venn) og bjeffer lykksalig når favorittlaget skårer.

Paul Walter Hauser og Joel Fry spiller vennene til Estella (Emma Stone).

Det er også kjempevittig når Horace kler ut sin egen hund, chihuahuaen Wink, som befengt rotte i en skevens der de illuderer skadedyrsinvasjon på Baronessens galla. Så hvorfor ler jeg mer i ettertid enn underveis? Kan det, igjen, være den irriterende voice overen, eller at enkeltdeler er vittigere enn helheten? Kan det skyldes at helheten er fryktelig masete, og fryktelig spilt? Jeg godter meg over de sure leppene til Emma Thompsons Baronesse. Men jeg ser også så fryktelig tydelig hva hun gjør. Jeg fryder meg over kollisjonen mellom Baronessens mote og Estelle/Cruellas rocka opprørsmote, men irriterer meg over at det blir mye fakter og fjas og lite pusterom til å reflektere over at den faktisk finner sted i et helt bestemt tidsrom. Det er selvsagt ikke filmens agenda. Men jeg slenger på et tysk aber doch. Blant annet fordi filmen spenner opp et lydbilde som illuderer dette tidsrommet. Det pøses på med tidsriktig, opprørsk rock, og det er fett å høre på, men er i praksis bare en musikalsk illustrasjon uten dypere mening eller sammenheng for tiden vi befinner oss i.

Her må jeg komme til filmen plott. Dette er historien om Estelle (Stone), en ung, talentfull og opprørsk jente som kommer til London som morløst barn på 60-tallet. Alt hun har med seg et valpen Buddy. I et utvidet mellomspill Dickens verdig, treffer hun Horace (Paul Walter Hausser) og Jasper (Joel Fry), og slår seg sammen med dem som særdeles gatesmart tyv i London. Estelle drømmer om å bli motedesigner. Etter noen nedverdigende runder i et av Londons celebre motehus, ender hun som aspirerende talent hos det sagnomsuste og opphøyde moteikonet Baronessen (Thompson). Så viser det seg at Baronessen spiller en sentral rolle i Estelles liv, og hun bestemmer seg for å gå full Cruella.

Dette er en film der kostymeavdelingen har kunnet gå bananas, og det gjør den, og jeg elsker det den gjør. Jeg sitter og sikler og godter meg, og fniser godt når Baronessen innimellom utstyres med en (kledelig) frisyre a la Marge Simspon. Jeg elsker den estravangante overdådigheten, og Estelles forsøk på å komme seg opp og frem.

Det er ingen ting i veien med Emma Stone i rollen som Cruella. Det er filmen det er noe i veien med.

Så hvorfor elsker jeg ikke filmen? Dette er en av gangene jeg virkelig leter etter det presise punktet å sette fingeren på. Eller de presise punktene. De er vanskelig å finne, siden jeg ler innimelom. Men det er noe med den nevnte overforklarende voice overen, og at enkeltdeler er vittigere enn helheten. Helheten er bare masete. Livløs. Upersonlig. Utvendig skuespill, og derfor agert slik at jeg aldri føler for noen. Okei, det er et eventyr, og Cruella blir ond, men hun bærer på en vond historie, så hvorfor drar ikke Gillespie meg inn i den? Hvorfor blir den stående som en likegyldighet, slik Cruella til slutt blir stående som en fascinerende likegyldighet?

Jeg vet ikke. Jeg syns bare det ble slitsomt og uinteressant og fullt av skuespillerfakter og utenpåklistret halloi. Bikkjene var gode. Som ensemble kan de godt vinne Palme de Dog i Cannes, det fortjener de.

Men hvem er filmen ment for? Ok, unger tåler vonde, fæle ting mer enn vi tror, særlig i en eventyrlig setting. Men tar de referansene, de som ikke er oppvokst med sen 70-tallspunk og det kommenterende lydsporet?

Craig Gillespie har gjort fine ting før. I, Tonya, for eksempel. Jeg var ikke blant filmens største fans, men den var fokusert, vittig og sår. Lars and the Real Girl er også en severdig liten film. Med Cruella blir jeg sittende og lengte etter at han tar eventyret noen hakk ned, eller snarere – at han forteller eventyret og dets smertefulle implikasjoner i en tone og i et tempo som gir tid og rom til å puste. Kanskje er det punktet å sette fingren på: at dette er både gøy, vondt og alvorlig, men i Gillespies regi blir det bare heseblesende og likegyldig og overflatisk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s