BIFF SPESIAL: Når så du sist en sveitsisk komedie? Denne kan du til og med se i din egen stue.

My Wonderful Wanda Regi: Bettina Oberli, Sveits, dramakomedie, 1 time 50 minutter. Vises på Biff søndag kl. 13. Kan streames på Biff+

På stående fot kan jeg ikke påberope meg å noen gang ha sett en eneste sveitsisk komedie, og det etter drøyt 15 år som kritiker, pluss utallige filmfestivaler. Desto gledeligere at denne seiler inn med sine mange dreininger, overraskelser, vittigheter – og med en særdeles vellykket måte å behandle dagens europeiske klasseskiller på.

Notisblokken er min faste følgesvenn på film, og på et tidspunkt kludret jeg ned «borgerskapets diskrete sjarmløshet». Kludreriet står seg; vi snakker et sveitisk borgerskap så velstående at det kan kjøpe – og betale seg ut av – det meste. Men vent litt … Eller … Ehm … Her skal minst mulig røpes.

I alle fall: Den polske tobarnsmoren har forlatt ungene hos sine arbeidsløse foreldre i hjemlandet, for å jobbe som pleier for Josef Wegmeister-Gloor, en industriherre som åpenbart startet med to tomme hender, og som nå ligger slagrammet til sengs og må hjelpes med det meste. Wanda hjelper med det meste. Også det som inkluderer ekstra betaling hun kan sende hjem til familien.

Så blir hun gravid. Med Josef. Som overlykkelig vedkjenner seg farskapet. For resten av familien blir nyheten mottatt på akkurat den måten man kan forvente seg. Men heller ikke her følger handlingen den slagne landevei. På ingen måte.

My Wonderful Wanda lykkes ekstremt godt i å belyse ulikehetene i et Europa der de fleste av oss ikke befinner oss mer enn en (litt lang) bussreise fra hverandre, men likevel worlds apart, for å si det på nynorsk. At ingen nødvendigvis blir superlykkelige av å eie et lekkert hus og ha banken (eller lærmappene og dokumentmappene) fulle av penger, er ingen stor nyhet. At Wanda bor i villaens kjeller er en like liten overraskelse som at familiens voksne datter Sophie (Birgit Minichmayr) er en overkontrollerende, bitter arbeidsnarkoman, eller at Gregor (Jacob Matschenz), sønnen og arvingen til industriforetaket er en litt puslete fyr som aldeles ikke ser seg edslet til den store oppgaven å bli farens etterfølger.

Det er den lekne og iderike måten regissør Bettina Oberli setter alt dette i spill på, som gjør filmen til en intelligent komedie, full av gode replikker, stadig nye innganger til historien, og en både konkret og godt turnert behandling av hvordan overklassen ser på og omtaler arbeiderklassen, eller underklassen, og hvilke ideer den har om deres liv. Under det hele ligger et åpenbart feministisk anliggende, være seg rundt kvinners utsatthet, livsvilkår – enten det er i arbeiderklassen eller overklassen, forholdet og forventningene til kropp og reproduksjon, og det å handle som et autonomt individ.

Wanda spilles av Agnieszka Grochowska, som kinogjengere med god hukommelse vil huske fra en ikke ulik rolle i Sara Johnsens Upperdog (2009).

Dette er altså en av flere filmer fra årets Biff som kan strømmes på Biff+ til en rimelig penge. Har du ikke annet fore, er dette ypperlig helgeunderholdning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s