En dag i en ganske ufordragelig dames liv

Lara Jenkins Regi: Jan-Ole Gerster, Tyskland, tillatt for alle. Norsk kinopremiere 5. juni

Lara våkner i en leilighet der et rektangulært, fysisk tomrom viser seg når hun snur ansiktet mot en blåmalt vegg. Etter hvert skal vi forstå hva tomrommet er skapt av, og at det også er et mentalt og sjelelig tomrom hun stirrer inn i. Men først skal vi følge henne gjennom en dag som kunne blitt ganske annerledes. For hva gjør Lara da hun står opp? Hun åpner vinduet. Fra utsikten mot den gryende morgenen forstår vi at hun bor høyt oppe i en boligblokk. Hun trekker til seg en stol. Hun klatrer opp på den. Så ringer det på døren.

Tom Schilling spiller Viktor, Laras sønn.

Dette er dagen da sønnen hennes, Viktor, skal ha sin debutkonsert som pianist og komponist. Det er også Laras 60-årsdag. Så hvorfor denne leden, denne miseren som hviler over Laras skikkelse og ansikt? Det forstår vi mer av etter hvert. Slik vi også forstår mer av Lara. Uten at hun dermed fremstår som mer sympatisk. For dette er virkelig en av de mest usympatiske kvinneskikkelsene jeg har sett skildret på film på lenge. På ett tidspunkt hadde jeg virkelig, ordentlig vondt i magen. Samtidig er hun et av de ensomste menneskene jeg har møtt på film på lenge.

Corinna Harfouch (til venstre) spiller hovedrollen som Lara Jenkins. Alle foto: A/S Fidalgo

Lara Jenkins er en film det er vanskelig å skrive om. Den – eller snarere Lara selv – er omgitt av mystikk, en gåtefullhet som filmen, som sagt, langsomt avdekker, og skal du se den, er det best å vite minst mulig. Men skal jeg stikkordsmessig gi en slags tematisk oppsummering, blir det slik: Det er en film om ambisjonenes pris. Om å stille så store krav til seg selv, og andre, at man risikerer å knuses. Eller knuse.

Med handlingen lagt til et høstlig Berlin, bruker regissør Gerster og filmfotograf Frank Griebe fargene, løvet og lyset for alt det er verdt, cinematisk og i overført betydning, gitt at filmen skildrer en kvinne som både mentalt og aldersmessig befinner seg i en slags høst. Gerster og Griebe bruker kamera mesterlig for å vise Laras tilstand. Av og til går kamera tett på Laras ansikt, men vel så ofte holdes en slags kjølig distanse som også kjennetegner hovedpersonen, og ensomheten som ligger som en boble rundt henne. Se bare bildene ovenfor, særlig det fra konsertsalen, der hun sitter sammen med eksmannen og hans nye kone.

En rekke tagninger viser også gater og flater Lara beveger seg langs, mettet med rektangler som kommuniserer med det tomme rektangelet den blåmalte veggen i leiligheten hennes utgjør. Som her:

Det gjør Lara Jenkins til en film jeg vil se flere ganger, både for å fordype meg i det rent cinematiske, og for å undersøke hovedpersonen nærmere i lys av å da vite mer om henne.

Tematisk har Lara Jenkins likhetstrekk med Michael Hanekes Pianolærerinnen (2001),noe som forsterkes av at hovedrolleinnehaver Corinna Harfouch har klare likhetstrekk med Isabelle Huppert. Harfouch gjør en fantastisk rolleprestasjon; hun nærmest underspiller, hun veksler sømløst mellom små, talende ansiktsuttrykk og litt større gester som plutselig bryter frem, kalkulert og fullstendig intergrert i den skikkelsen vi etterhvert leser på lerretet. Men Gersters film er ikke så iskald som Hanekes. Lara fremstår som et iskaldt menneske, men i selve filmen ligger mange anstrøk varme.

Corinna Harfouch als Lara (Mitte); rechts: Maria Dragus

Dette er Jan-Ole Gersters andre film etter nydelige Oh Boy (2012), også den lagt til Berlin. Der hadde Tom Schilling hovedrollen som Niko Fischer. Her spiller han Laras sønn Viktor, en lang mindre, men likevel sentral rolle. Og så skjedde dette snodige da jeg skrev denne blogganmeldelsen og hadde gitt den en tittel: Jeg gikk i BTs arkiv for å se hva jeg skrev om Oh Boy, og hva var tittelen på anmeldelsen der? En dag i Niko Fischers liv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s