ARABISK FILMFESTIVAL: Et fotografisk mesterverk fra Sudan

You Will die at 20 Regi: Amjad Abu Alala

For et privilegium jeg har som nå kan kjøre min egen, private, arabiske filmfestival i min egen stue! Også juryeringen i The Critics Awards for Arab Films er utsatt på grunn av koronaen, vi har nå frist til midten av april. Og jeg har fremdeles flere filmer å se. Men så langt stiller Sébastien Goepfert uhyre sterkt som kandidat til «beste foto» for jobben han gjør i denne særegne filmen, som også ble vist på fjorårets filmfestival i Venezia.

Goepfert var for øvrig en av flere kameramenn på Blå er den varmeste fargen, en av favorittfilmene mine i 2013, så han har gått en god skole. Nå skal det også sies at han i det sudanesiske landskapet og fargekartet får mye opp i hendene. Men likevel. Underveis satt jeg nærmest og stønnet, og ønsket meg et fullskala kinolerret for virkelig å nyte scener og tablåer.

Islam Mubarak spiller Muzamils mor, Sakina.

You Will die at 20 kan godt sees på som et gigantisk oppgjør med overtro, enten overtroen henter næring i store religioner eller mer obskure ideer. Under en religiøs seanse like etter fødselen blir Muzamil spådd å skulle dø som 20-åring. Byrden er nesten uutholdelig å bære. Familien splittes, moren bærer sorgen på forskudd, Muzamil opplever seg utstøtt i landsbyen.

Dette er en lang og langsom film, men jeg kjedet meg ikke et øyeblikk. Historien fascinerer i seg selv, men så er det altså dette kameraarbeidet som er så hinsides vakkert og poetisk. Store, solsvidde landskap veksler med mørke, trange rom. Brå fargeeksplosjoner inntreffer. Nydelige vekslinger mellom lys og skygge.

Inn i historien vever Amjad Abu Alala også et stykke filmhistorie. Som diskenspringer i landsbyens lille dagligvarebutikk blir Muzamil kjent med en annen utstøtt, en eldre mann som drikker alkolhol (haram!) og har et lager av filmer, pluss en gammel fremviser. Slik får Muzamil et innblikk i livet utenfor landsbyen, ute i verden, og vi får et innblikk i Sudan på 1960- og 70-tallet, med diskotek og datidens moderne klesstil. Et subtilt grep for å vise hvordan religiøse og politiske stridigheter kan endre et samfunn.

Mustafa Shehata har rollen som tenåringen Muzamil.

Noen syns kanskje det er rart at jeg bruker bloggen til å skrive om filmer de færreste får se. Men jeg synes dette er en gyllen anledning til å peke på alle de interessante, ofte særdeles gode filmene som lages i land vi ikke regner for markante filmnasjoner. Noen av dem kan muligens søkes opp via ulike strømmekanaler. Noen av dem kommer faktisk på norske kinoer, når kinoene en gang åpner igjen. Når det skjer, vil omtalene på bloggen bli repostet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s