ARABISK FILMFESTIVAL: Ungdomsopprør i Saudia

Last Visit Regi: Abdulmohsen Aldhabaan Drama Saudi-Arabia

Det er ikke en eneste kvinne å se i denne filmen, men det skal jeg overhodet ikke holde mot den. Litt mer om det senere.

Stillhet, derimot. Det er det mye av. Og det er betegnende stillhet, en taushet mellom far Nasser og tenåringssønn Waleed som sier alt om forholdet mellom dem. Slik de få replikkene de veskeler til hverandre gjør.

Nasser er forretningsmann i hovedstaden Riyadh. Han og Waleed er på vei til et bryllup da telefonen kommer om at Nassers gamle far er alvorlig syk. Dermed må de i stedet kjøre til landsbyen Nasser kommer fra. Her blir sønnens opprør enda tydeligere. Ikke at han smeller med dører. Han lukker seg bare passivt-aggressivt inne bak hodetelefonene (kjent sak), nekter å være med i moskeen for å be, viser ikke sin veloppdragenhet slik fetterne gjør, og trekker seg tilbake fra fellesskapet mellom far, onkler og fettere. Og han mener faren oppfører seg hyklersk.

Abdullah Alfahad spiller 16-åringen Waleed.

Det er altså ikke et spesielt dramatisk drama regissør og manusforfatter Aldhabaan gir oss. Likevel er det en film mettet med en dirrende fortvilelse i både far og sønn, og med et nydelig kameraarbeid fra den tunisiske fotografen Amine Messadis hånd. Messadis kamera fanger det romlige og det man kanskje kan kalle «det mellomromlige» på et særeget vis. Hagen, hverdagslige detaljer i et rom, som glass og kaffekanne på et fat, hvirvlende støv, skygger. Det gir ro og samtidig pust til denne enkle, men likevel særdeles effektivt fortalte filmen. I forholdet mellom far og sønn, og ut av besøket deres i landsbyen, kan man lese et større bilde av et land i endring. Av modernitet kontra tradisjon, av endrede sosiale strukturer, av forskjeller mellom by og land og – mest av alt: av patriarkatets konservatisme. Last Visit er for øvrig den første arabiske filmen som ble vist på den anerkjente filmfestivalen i Karlovy Vary. Den konkurrerte også i Marrakech internasjonale filmfestival, der den vant juryprisen.

Da Abdulmohsen Aldhabaan begynte arbeidet med filmen, var film og kino fortsatt forbudt i Saudi-Arabia. Da forbudet ble opphevet i 2017, søkte han om tillatelse til å spille inn i hjemlandet. Da innspillingen var i gang, viste den seg avgjørende for hele prosjektet. Store deler av filmstaben besto nemlig av kvinner, og og slett ikke alle brukte hodeskaut. Det, såvel som selve filminnspillingen, utløste sinne i landsbyen. Men trolig vant nysgjerrigheten, eller så var Aldhabaan en god doplomat. Flere av de sinte landsbybeboerne endte som statister i filmen.

Last Visit passerte den Saudi-Arabiske sensuren da den fikk produksjonstillatelse. Men i skrivende stund er det usikkert om den ferdige filmen får godkjentstempel av det konservative regimet. Så se den om den dukker opp på en filmfestival nær deg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s