Ny knyttneve fra Ken Loach

Sorry We Missed You Regi: Ken Loach, Storbritannia, drama, 1 time 41 minutter, 12 år. Norsk kinopremiere 8. november

Med Gullpalmevinner Jeg, Daniel Blake (2016) rettet Ken Loach en rasende pekefinger mot et «velferdssystem» som mer enn å hjelpe mennesker, gnur dem ned i byråkrati og fattigdom.

I Sorry We Missed You følger han i samme spor, og denne gangen er det det moderne, privatiserte og brutaliserte arbeidslivet han viser konsekvensen av.

Bygningsarbeideren Ricky Turner (Kris Hitchen) har ikke kommet seg skikkelig på beina etter at han mistet jobben under finanskrisen i 2008. Løsningen, håper han, er jobb i et privat transportselskap. Det snedige, i alle ordets betydninger, er at han ikke får arbeidskontrakt, han blir franchisetaker. Han kjøper og eier selv den hvite varebilen han bruker på jobb – selv om den utstyres med transporselskapets logo og underlegges selskapets restriksjoner på bruk. Han er sin egen herre. Liksom. Særlig. Sannheten er at han er helt i lomma på Gavin Maloney (Ross Brewster), som eier selskapet og som gjennom pakkescanneren har full kontroll på sjåførene. To minutters pause, og den piper. Brudd på leveringsgarantien kunder har betalt ekstra for, og den piper. Maloneys muligheter for å bøtelegge «franchisetakerne» er mange, og han bruker dem alle.

Gavin Maloney (Ross Brewster) har full kontroll over selskapet, over franchisetakerne, og dessuten lommen full av sanksjoner om de ikke danser etter hans pipe.

På hjemmebane sliter Ricky og konen Abbie (Debbie Honeywood) med en tenåringssønn, Sebastian (Rhys Stone) som er i ferd med å skli ut av skolen. Yngstedatteren Liza Jane (Katie Proctor) er i stor grad overlatt til seg selv og pastamiddagene hun må varme opp i mikroen. Det betyr ikke at Ricky og Abbie er dårlige foreldre. De befinner seg bare i tidsklemmen fra helvete. Ricky med sitt pakkeleveringspress, Abbie i jobben som hjemmesykepleier, med arbeidstid fra 07.30 til 21.00, og to timer pause midt på dagen.

Abbie (Debbie Honeywood) på jobb som hjemmesykepleier.

Å herregud. Abbie er virkelig, virkelig hjemmesykepleieren du skulle ønske du ble tildelt den dagen du sitter gammel og skrøpelig i leiligheten din, og er avhengig av at noen hjelper deg på do eller med å stelle sår eller med middag eller hva det måtte være. Brukernes takknemlighet er ikke alltid like grenseløs som Abbies tålmodige omsorg. Mottoet hennes er at hun skal behandle klientene (hun hater ordet) som om hver enkelt var hennes egen mor. Og det gjør hun.

Men hvem gir Abbie omsorg? I Jeg, Daniel Blake er det en scene fra en matudelingssentral som får tilskuerne til å bryte sammen. I Sorry We Missed You er det en scene der der Abbie begynner å gråte mens en av klientene hennes ømt børster Abbies hår mens hun synger den gamle sangen Goodnight, Irene. Det er en hjerteskjærende vakker scene i en film som for det meste ellers er til å få skikkelig vondt i magen og bli drit forbannet av.

Ricky og datteren Liza Jane (Katie Proctor) i et lite, lykkelig øyeblikk.

Sorry We Missed You følger samme mønster som Jeg, Daniel Blake, og de to må helt klart sees i sammenheng. Loach har alltid laget sosialrealistiske filmer, han har alltid vært politisk, men i sitt 83. år synes det mer presserende for ham enn noen gang å knytte neven i raseri mot en politikk og et arbeidsliv som utbytter mennesker så brutalt, som gjør mennesker så maktesløse og som fullstendig fratar dem verdighet.

Kris Hitchen spiller hovedrollen som Ricky, bygningsarbeideren som søker seg over i transportbransjen for å berge økonomien.

Selv om Loach er så sint at filmen dirrer, er heller ikke dette en høyrøstet film. Den bæres oppe av en stillferdig, brennende solidaritet med og kjærlighet til menneskene den handler om. Den forteller nyansert og med varme og innsikt om en familie i ferd med å implodere under vekten av nyliberalismen, slik den arter seg i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s