Sorgens mareritt

Koko-di Koko-da Manus og regi: Johannes Nyholm, Sverige, skrekk, 1, time 26 minutter, 18 år. Norsk kinopremiere 25. oktober

Etter den formidabelt fine Kjempen (2017) var forventningene store. Johannes Nyholm har også signert en fantastisk kortfilm – Las Palmas (tilgjengelig på YouTube) – der en småunge utkledd som en voksen raserer en bar; omtrent som forfyllede sydenturister kan komme til å gjøre det. Han har altså vist at han til fulle behersker absurdisme og humor, og greier å tilføre en god porsjon varme, også. Han har også markert seg som en særdeles original filmskaper.

Man kan godt si om Kjempen at den var en lys og vakker film om å være annerledes. Med Koko-di koko-da beholder Nyholm originaliteten, men forlater det lyse. Filmen handler om den sumpmyren sorgen er, marerittene sorg kan bringe med seg, og den er bekmørk.

Tittelen spiller på en fransk barnesang jeg bare kjenner på tysk, men som her synges på dansk: «Min hane er død, min hane er død. Han galer ikke lenger koko-di koko-da» – et vers som kan synges – gjerne i kanoin – i det uendelige. Så går den også på repeat i det uendelige her. Enerverende? Ja. Slik også filmen blir det i lengden.

Peter Belli som psyco killer.

Sangen utgjør melodien på en spilledåse som både musikalsk og illustrativt er et ledemotiv for marerittet som utspiller seg da Tobias (Leif Edlund) og Elin (Ylva Gallon) skal på campingtur i skogen, tre år etter at de har lidd et tap som fremdeles matrer dem. Stemningen mellom dem er uggen, og ugnere skal det bli når et lite kobbel personasjer kommer togende gjennom skogen, anført av Peter Belli som en morderisk psykopat utkledd som dandy. Hakk i hæl følger en forvokst jenteskikkelse med stort hår og en sulten bikkje i bånd, deretter en stum og storvokst fyr med en død hund i armene.

Sorgens slagmark, så å si, slik den arter seg i Tobias sine gjentatte mareritt.

Igjen og igjen skal Elin og Tobias bli bestialsk tatt av dage av disse tre, på ulikt vis, alt mens Nyholm stadig spoler tilbake til et utgangsøyeblikk der Elin sitter i teltet og observerer er hissig summende mygg, tenner lykten, vekker Tobias og sier at hun må ut og tisse. For hver repeat blir Tobias mer og mer engstelig, mens Elin virker uanfektet.

Det finnes mye tolkningsrom i de ulike scenene og forholdet og stemningen som utvikler seg mellom ekteparet. Det handler om hvordan man sørger ulikt og i kjølvannet av det kan drives fra hverandre, slutte å stole på den andre. Det handler om sorgen som en morderisk faktor som skånselsløst truer og dreper menneskelig selvoppholdelse og livsevne. Det handler om mennesket som en slags marionette i hendene på døden.

Nyholm lykkes i å mette filmen med en klaustrofobisk uhygge, enten det dreier seg om ødslige landeveier eller glenner der skogens mørke nærmest står og dirrer. Dette er definitivt ikke filmen for de av oss som lider av skogsangst, og den heller bensin på bålet til de av oss som har aversjon mot å ligge i telt.

Han legger også inn noen riktig fine, enkle og dypt urovekkende animasjoner som kunne passert som barne-TV om det ikke hadde vært for innholdet.

Filmskaperen lykkes deriomot ikke like godt i å trenge ned i sorgens anatomi. Filmen blir for full av gjentakelser, de marerittaktige drapene blir mer groteskerier enn reelt opplevd skrekk. Effektmakeriet trumfer det substansielle i en film som vil si noe signifikant, men som blir mer utmattende enn undersøkende. En mystisk hvit katt går som en slags gjenganger gjennom filmen, men fremstår mer som en fiks og uforløst ide.

Tobias (Leif Edlund) feiger ut i et av de mange møtene med de morderiske psykopatene.

Når så er sagt: Jeg liker veldig godt at Nyholm ikke gir slipp på dristighet, originalitet og visjoner. Jeg kommer til å ha store forventninger også til hans neste film, selv om denne skuffet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s